dag 5 90 mile beach,

10 december 2014 - Kaitaia, Nieuw-Zeeland

2014-12-09 21.02.20Vandaag gaan we een excursie doen naar het uiterste noorden en terug over de 90 mile beach met de bus. Het is namelijk verboden om met de lease auto over het strand te rijden. Om 8 uur worden we opgehaald bij onze slaapplaats en vertrekken naar het noorden. De buschauffeur vertelt ons over het ontstaan van het gebied. Het gebeid is zee, moeras en oerwoud geweest door de eeuwen heen afhankelijk van hoever de zee de binnenlanden in kon komen. Het is nog steeds een vindplaats van oude  kauri bomen onder de grond van miljoenen jaren oud die door de moeras omstandigheden nog steeds niet zijn vergaan. Bij onze koffie stop zien wat er allemaal gemaakt kan worden van deze bomen. Tevens was het tot de jaren 40 de vindplaats van gum door de gumdiggers. De gum is de hars van de kauri bomen. We gaan eerst een oud verlaten gumdigger locatie bekijken in het moeras, dat is gebleven zoals het was in de jaren 40. Daarna rijden we verder naar het noordelijkste puntje van new zealand na 45 minuten lopen komen we aan bij de vuurtoren. Hier moeten de tasmanse zee en de pacifische oceaan elkaar wat goed te zien is in het water. Op de terugweg gaan we het strand op dwars door het water naar de zandduinen. De sport is natuurlijker om van deze duinen af te surfen. Na dit een paar keer gedaan hebben gaan we verder over het strand crossen. De bus haalt wel snelheiden van meer dan 80 km per uur.  Op de terug weg terug gaan we even langs een viscafe en tegen zessen zijn we weer terug. We eten wat en weer een dag voorbij.