dag 10 Op weg naar Out in the Styx Guesthouse

15 december 2014 - Pukeatua, Nieuw-Zeeland

Vandaag vertrekken we naar Waikato, een rit van ongeveer 300 km. Rond twaalfen zijn we in ons verblijf in Out in the Styx guesthouse. In de tuin zien we gelijk de citroenen 2014-12-15 18.12.42hangen. De tuin is perfect bij gehouden en ze is duidelijk een vogel liefhebber.

We besluiten eerst te gaan blackwater raften in de waitomo caves een  50 km van waar we nu zijn. Deze grotten staan bekend om de glowwormen aan het plafonds. Ze kleuren lichtblauw op en je ziet ze overal zitten. Het zijn overigens larve van een insect. We besluiten om met een autobinnenband in de grotten af te dalen in een wetsuite onder begeleiding want je ziet niet veel, alleen lichtblauwe kleur van de larve.  Na een super gave afdaling  zijn we na een uur kletsnat weer buiten.  Op aanraden van onze gastvrouw gaan ook nog gauw langs het park boven in de bergen dat volledig is bestemd voor inheemse dieren en planten/bomen.

2014-12-15 17.48.302014-12-15 17.48.57

Hier hebben ze namelijk veel last van geimporteerde dieren metname de buidelrat en de wezel. Deze vreten alle inheemse dieren op. Het park is volledig afgegaast en overal staan bakken om eventuele indringers te vangen. In het park treffen we allerlei vogels aan en allerlei planten en bomen zijn netjes met naam benoemd. De kiwi zijn we helaas niet, dit overigens ook een nachtdier. Kiwi is het nationale symbool van nieuw zeeland. Er wordt er van alles aan gedaan om de kiwi te laten overleven want deze was bijna uitgestorven. Nu snel terug naar onze gastvrouw want om 7 uur is eten. Met motto take it or leave it, het smaakt overigens goed.