dag 25 De milford sound

30 december 2014 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Vandaag vroeg eruit. 7.15 we vertrekken naar de milford sound. We hebben een folder mee gekregen waarin staat aangeven waar wat te zien is.  Onderweg zien we 10 tallen mooie landschappen, rivieren, bergen, meren, enz. Het is inderdaad een prachtige weg er naar toe. Tegen elfen zijn we bij de boot, even inchecken en om half twaalf vertrekken we. De boottocht voert tussen de steile rostwanden. Sommige zij  wel 800 meter hoog . De fiorden zijn ontstaan 20000 jaar geleden in de ijstijd. De rotsen wanden lopen kaarsrecht naar beneden, soms tot wel 400 meter diep. Het waait zeer hard maar we kunnen kort langs de rotsen varen zodat we enigzins uit de wind kunnen blijven. Langs de rotsen lopen tientallen watervallen naar beneden. Het  waait zo hard dat sommige watervallen gewoon omhoog waaien. Na 1,5 uur varen komen bij een poton aan waar we even uitleg krijgen over de flora en fauna onder water. Daarna gaan we 10 meter naar beneden en zien we de vissen en planten om ons heen en zitten we opgesloten in een soort aquarium ipv de vissen. We zien onderandere de zeer zeldzame zwarte koraal. Deze is hier wit, maar vroeger zagen ze alleen de zwarte koraal. Dit blijkt de dode witte te zijn.  Zeer mooi om allles zo onder water te zien. Daarna brengt de boot ons weer terug aan wal. Het weer is intussen minder geworden,  het regent weer. Tegen zes zijn we weer terug in het dorp. Wat eten en wandelen en de dag is weer voorbij.