dag 29 purukaunui

3 januari 2015 - Purakaunui, Nieuw-Zeeland

Vandaag op tijd eruit, want stipt half acht is het al eten en niet later. Tegen half negen krijgt iedereen informatie waar wat te zien is. Iedereen vertrekt in allerlei richtingen. Voor ons hebben ze geregeld dat we naar een melkveebedrijf kunnen in de buurt van clinton.  We vertrekken direct want de eigenaar is tot negen uur binnen. Na een half rijden komen we aan bij de familie Hartvigsen. Zijn opa komt van orgiene uit Noorwegen en is naar Australië geëmigreerd.  Zijn vader is weer naar nieuw zeeland getrokken.  Ze zijn hier als schapenboer begonnen. Toen ze zes jaar geleden de buurman bij wilden kopen eisten de bank dat ze melkvee gingen melken om regelmatigere kasstroom te krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Ze een nieuwe melkstal gebouwd met 60 stands rotor draaimelkstal. Ze melken nu ruim 800 koeien op 1200 ha grond. De koeien worden s'morgens om half 4 gemolken en s' middags om half 3. Dit is vrij normaal voor hier. Je ziet hier overal dat de koeienrond 2 uur opgehaald worden en tegen drieën lopen overal koeien terug.  De grootste problemen zijn hier nu de zeer lage melkprijs die overigens nog verder zakt door voornamelijk het aankoop gedrag van de Chinezen.  Deze hadden de afgelopen tijd veel te veel gekocht en nu daar ook de economie inzakt, kopen ze nu niet meer. De droogte begint intussen een probleem te worden en de nieuwe mineralen wet wordt voor veel melkvee bedrijven een probleem. Voor dit bedrijf niet direct het grootste probleem en deel van jongvee loopt op andere bedrijven. Met zijn auto laat hij het hele bedrijf zien. De koeien moeten op zijn verst 1.8 km lopen om weer terug bij de melkstal te komen en dit over oneven terrein.  De koeien worden allemaal in 6 weken geinsemineerd en daarna gaat de stier erbij voor 6 weken zodat alle koeien in 3 maanden tijd kalven. Ongeveer 80 % is drachtig van de ki en ongeveer 6 % blijft leeg en gaat weg naar mesterij.  De kalveren worden gewoon buiten in de wei geboren en verblijven daarna ongeveer een week binnen en gaan dan al weer naar buiten in kleine weitjes. Ze krijgen daar in groepen van ongeveer 40 melk en brokken en eten al snel vers gras. Hij houdt jaarlijks z'on 240 kalveren aan en de rest wordt verkocht aan de mesterij.  Na een uur of 1,5 half hebben rond gereden op zijn bedrijf drinken we nog wat thee en buurten nog wat na. Tegen twaalven vertrekken we weer naar zuiden. We zouden graag de dolfijnen zien in 1 van de baaien. Maar onze zoek tocht om deze dieren te zien zijn te vergeefs en we vertrekken weer terug naar onze slaapplaats. Tegen zessen arriveren we hier weer. Intussen zijn de andere reizigers ook al gearriveerd. 2 nederlanders, een franse en een indiaanse en 2 duitsers dus dat wordt druk aan tafel. Tegen half negen zijn weer klaar met eten en kijken we nog even de dvd van de mildford sound. Na wat na gepraat te hebben is het tijd  voor ons bedje.

naar