dag 18 Kaikoura (300km) op zoek naar de potvis

23 december 2014 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Vandaag vertrekken naar zuidoosten richting kaikoura. Een rit van 5 uur rijden dus op tijd weg uit deze mooie streek. Om half vier staat de boottocht op zoek naar de potvis op programma. Onderweg stoppen even om de benen te strekken en komen toevallig uit bij zeehonden kolonie die op de rotsen aan het spelen zijn. Al snel ontdekken we dat er 10 tallen zijn met zeer veel jonge zeehonden, die overal aan het spelen zijn in de poelen op rotsen. Sommige zeehonden zijn net geboren. We moeten verder naar ons motel. De whale watch was daar gelukkig niet ver vandaan. Om vier varen we de zee op, opzoek. De potvis kan een lengte bereiken van 18 meter met een gewicht van wel 60 ton. Dus die moet wel ergens te vinden zijn. De potvis is het zoogdier dat het langst onder water kan blijven tot meer dan twee uur. Ze kan zelfs duiken tot meer als 3000 meter, dit kan geen enkel ander zoogdier. De potvis leeft vooral van pijlinktvis. In dit gebied leven ongeveer 50 potvissen. Een groot voordeel van zoogdier is dat ze om oog moet kom n om te ademen. Na een klein uur hebben we onze eerste toch nog gevonden. Ze ligt mooi stil in water te ademen en de duskie dolfijnen zwemmen er de hele tijd om heen. Na een minuut maakt ze zich klaar om opnieuw te duiken. We worden op tijd gewaarschuwd wanneer ze de elegante duik gaat maken en  weg is ze. De kaptein denkt dat er nog 1 in de buurt is. 15 minuten later zijn we bij de volgende, deze is al even boven. De kaptein vaart rustig achter haar zodat we rustig kunnen kijken. In de verte kom een bootje aan gestormd. Zodra deze dichtbij is, besluit de potvis te gaan duiken zodat we mooie foto's kunnen maken van haar duik. Een uur later zijn we weer terug in de haven. Op terug weg besluiten we even bij Richie te gaan eten, hij blijkt 35 jaar geleden in nederland geboren te zijn. Na lekker gegeten te hebben terug na ons motel en weer een dag voorbij.