dag 19 Op weg naar christchurch ( 180 km)

24 december 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vandaag gaan we op weg naar christchurch ivm kerstmis. Christchurch staat bekend van de aardbevingen die er hebben plaats gevonden in 2010 en voornamelijk 2011. Het kerkje is wel bij iedereen bekend denk ik.  Maar eerst ons hotel zien te vinden. Het is het Ibis hotel in het midden van de stad. We zitten 8 hoog, alles hier is penning 16. Maar als we uit onze ramen kijken zien we ook waarom, alle gebouwen in de buurt zijn beschadigd of staan op omvallen. De rest is een grote bouwput. Maar het meeste van wat je ziet is alleen de losse puin opgeruimd en de ingevallen gebouwen staan werkelijk overal.  Het kerkje staat naast ons gebouw half in gevallen. We besluiten eens een rondje te lopen in de binnenstad. Overal ravage en ingevallen gebouwen, opverschillende plaatsen wordt intussen na 3 jaar met nieuwbouw begonnen. Al snel vinden we ook de containerstad, dit is plein met alleen containers met winkels erin gemaakt. Je kan er van alles in vinden, heel simpel. Wat wel op valt is dat er nauwelijks kerstversiering ergens is te vinden, terwijl kerstmis de enige dag is dat er hier niemand werkt. Overigens in de huizen onderweg zie je nergens iets van kerstversiering, best wel vreemd terwijl ierdereen het erover heeft. Om een uur 4 gaat alles dicht en half uur later is alles bijna uitgestorven, allen zijn kerstmis vieren.  Om een uur 6 gaan we maar eten en tegen half acht zijn we weer terug op onze kamer. Om 7.40 begint  onze kamer stevig te schudden, alles beweegt. Dit is niet prettig als  je acht hoog zit en beseft dat het een aardbeving is. Het duur 25 minuten tot gebouw weer stil staat. Al snel zien we op internet bij het laatste nieuws dat een aardbeving was 4.1 op de schaal van richter.   De 6.4 was de gene die hier alles verwoestte. Daarna volgen nog twee kleiner aardbevingen. Prettige avond.