dag 22 fox glacier (175 km)

27 december 2014 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag gaan we weer vertrekken naar zuiden naar het plaatsje fox glacier. Het regent, onder weg gaan we eerst langs een Treetop walk. Dit is een wandeling hoog tussen en boven de bomen.  In dit park staan allerlei boomsoorten en allerlei vogels moeten ervoor komen. Het pad is gemaakt van loopbruggen tussen de uitkijkposten. In midden staat een 30 meter hogere toren, even er in maar deze wibbelt nogal. Hier zijn we niet lang in. Na uur zijn we weer uit park en gaan weer verder. Begin van de middag zijn we fox glacier. We kunnen de toppen van de bergen niet zien  ivm met de bevolking. Ons motel ligt 2 km buiten het plaatsje. Op aan raden van de eigenaar moeten we vandaag naar de gletsjer klimmen ivm de vele regen die op komst. Heli vluchten zijn vandaag niet mogelijk ivm het weer. We besluiten dan maar direct naar de fox glacier te rijden. We zien onderweg al hoever de gletsjer is terug getrokken in de loop van de tijd.  De laatste twee km moeten we klimmen naar het einde van de gletsjer. We kunnen vrij kort bij het begin komen. De gletsjer beweegt 2 a3 meter per dag naar beneden op sommige plaatsen wel 7 meter per dag. Tegen vijfen zijn we weer terug in het dorp. Bij de helikopter maatschappij proberen een vlucht te boeken voor morgen. Dit alles ondervoorhoud van het weer. Voordat we thuis zijn begint het al te regenen. Dit gaat over in spoelen en gaat de hele avond door.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade